Afviser mere og mere ske mad

27. august 2015

Alder:
7 mdr.

Afviser mere og mere ske mad

Hej Helen

Jeg har skrevet mange gange de sidste dage og her er lige et spørgsmål mere. Håber du kan bidrage lige så godt med svar på dette.

Min datter er nu blevet 7 måneder gammel og jeg synes hun afviser mere og mere af skemaden. Hun er tyk så hun har heldigvis noget at tære på, men jeg frygter virkelig at hun pludselig helt nægter at spise skemad.

Til morgenmad får hun havregrød, lavet på 0.5 dl havregryn... hun spiser max halvdelen

Til frokost får hun mos af grøntsager, hvis jeg putter kød i (kylling, svin, okse) så tager hun ca 10 mundfulde og så vil hun ikke have mere.

Til aften får hun mos af grøntsager, eller suppe, eller færdigblandet aftengrød.

For ca 2 uger siden kunne hun spise ca 1 dl nu er det nærmere 1/2 dl.

Har prøvet diverse færdigretter, hun vil ikke have det.
Hun vil gerne have ristet toastbrød eller rugbrødsstænger, men det er vidst ikke så meget af det der rent faktisk kommer i maven.

Har fundet 2 slags frugtmos hun kan lide, de ...

Annonce

... mest neutrale.... Frugt i hånden får hun også (med en skræmt mor som tilskuer) hun bider virkelig godt, banan, melon, mango, agurk, hun bider store stykker af som jeg så skal fange i munden på hende.

I takt med at alle måltider nu indtages i den høje stol, gylper hun også mere af skemad. Ved ikke om det er fordi hun presses lidt sammen når hun sidder, eller måske fordi det indtages med vand, som gør det lettere at gylpe...?

Man kan se på hende at det ikke er rart. Det gør godt nok ikke ondt pga Nexium, men hun ryster på hovedet efter et gylp, lidt ligesom når vi andre får en kulderystelse, og jeg kan faktisk godt forstå hun afviser den næste skefuld, når hun nok har lært at om lidt kommer det op igen....

Hun får 4 flasker i døgnet. Aften 180 ml, nat 180 ml, morgen 150 ml og før middagslur 150 ml.

Skal jeg gøre noget, eller bare se tiden an? Hun er som sagt en tyk sag på nu 8.9 kg (68 cm) så hun får jo massere af næring (ÅBENBART)

Hjælp

Med venlig hilsen
Sussi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor